Search

Blogged.my

Martabat 1 & 2


فالمرتبة الأولى:
مرتبة اللاتعين وتسمى مرتبة الإطلاق وذات البخت لا بمعنى أن قيد الإطلاق ومفهوم سلب التعين في اللاتعين ثابتان في تلك المرتبة بل بمعنى أن ذلك الوجود في تلك المرتبة منزه عن إضافة النعوت والصفات إليه ومقدس عن كل قيد حتى عن قيد الإطلاق أيضا وهذه المرتبة تسمى بالمرتبة الأحدية وهي كنه الحق سبحانه وتعالى فوقها مرتبة أخرى بل كل المراتب تحتها.
Martabat yang pertama:
Lā Ta’ayyun (لا تعين) [Tiada nyata ia di dalam martabat dengan sesuatu] namanya. Dinamakan pula Martabat Ilāq (مرتبة الإطلاق). Dan Dhātul Bukhti (ذات البخت) pun namanya. Tiada pada makna qayyid ilāq dan tiada ta’ayyun serta maha suci daripada disifatkan dia dengan sesuatu sifat dan maha suci daripada bercerai sifat itu keduanya pada martabat itu tetapi pada makna bahawasanya wujud itu pada martabat itu suci ia daripada idhafah Allah dan sifatNya. Dan lagi suci ia daripada segala qayyid hingga daripada qayyid ilāq pun. Maka martabat ini dinamai akan dia Martabat Aadiyyah (مرتبة أحدية). Iaitulah kunhu zat Haq SWT. Dan tiada di atas martabat yang lagi ini, tetapi tiap-tiap martabat itu di bawah martabat ini jua.
والمرتبة الثانية:
مرتبة التعين الأول وهى عبارة عن علمه تعالى بذاته وصفاته وبجميع الموجودات على وجه الإجمال من غير تمييز بعضها عن بعض وهذه المرتبة تسمى مرتبة الوحدة والحقيقة المحمدية.
Ta’ayyun Awwal (تعين أول) namanya. Iaitu ibarat daripada ilmu Haq Ta’ala akan zatNya dan akan segala sifatNya, dan akan sekalian maujud, dan pada pihak ijmāl [daripada hal berhimpun] dengan tiada beza setengahnya. Maka martabat ini dinamai akan dia Martabat Wadah (مرتبة وحدة). Dan Haqiqat Muhammadiyyah (حقيقة محمدية) pun namanya.

No comments:

Post a Comment