Search

Blogged.my

Muka Surat 12-13


وأن ذلك الوجود كما أنه باعتبار محض إطلاقه سار في جميع ذوات الموجودات بحيث يكون ذلك الوجود في تلك الذوات عين تلك الذوات كما كانت تلك الذوات قبل الظهور في ذلك الوجود عين ذلك الوجود وكذلك الصفات الكاملة لذلك الوجود باعتبار كليتها وإطلاقها سارية في جميع صفات الموجودات بحيث تكون تلك الصفات الكاملة في ضمن صفات الموجودات عين صفات الموجودات كما كانت صفات الموجودات قبل الظهور في تلك الصفات الكاملة عين تلك الصفات الكاملة. وأن العالم بجميع أجزائه أعراض والمعروض هو الوجود. وأن العالم ثلاثة مواطن: أحدهما التعين الأول ويسمى فيه شؤوناً.

Dan bahawasanya wujud ini adalah wujud seperti wujud itu, bahawa Dia dengan semata-mata ilāqNya, zahir ia pada maujud yang kharijiyah dari pihak adalah wujud itu menyatakan segala maujud itu telah ada sekalian maujud itu dahulu daripadanya nyatanya pada maujud itu. Kenyataan wujud itu seperti demikian, lagi yang seperti ada bagi wujud itu iktibar sekalian. Dan ilāqnya zahir pada sekalian sifat maujud itu dengan pihak adalah sifat yang sempurna itu nyata pada segala sifat maujudat seperti telah ada sifat maujudat itu dahulu daripada nyatanya pada segala sifat yang sempurna itu kenyataan segala sifat yang sempurna. Dan bahawasanya alam itu dengan segala suku-sukunya beberapa ‘aradh. Dan yang menjadikan dia itu, iaitu Haq Ta’ala. Dan bahawasanya adalah bagi alam itu tiga tempat:

Pertama: Pada Ta’ayyun Awwal (التعين الأول) dinamai akan dia pada martabat itu Shu’ūn Dhātiyah (شؤون ذاتية).

وثانيهما التعين الثاني ويسمى فيه أعياناً ثابتة.

Kedua: Pada Ta’ayyun Thāni (التعين الثاني) dinamai akan dia pada martabat itu A’yān Thābitah (أعيان ثابتة).

وثالثها التعين في الخارج ويسمى فيه أعياناً خارجية.

Ketiga: Pada Kharijah (الخارج) dinamai akan dia pada martabat A’yan Khārijiyah (أعيان خارجة).

وأن الأعيان الثابتة ما شمت رائحة الوجود وإنما الظاهر أحكامها وآثارها.

Dan bahawasanya A’yan Thabitah (الأعيان الثابتة) itu sekali-kali tiada ia mencium bau Wujūd Khārijiyah (وجود خارجية). Dan hanya bahawasanya yang zahir itu segala hukumnya, dan segala atharnya (آثارها) [Bekasnya, maksudnya “kesan”.] jua.

وأن المدارك أولاً في كل شيء هو الوجود وبواسطته يدرك ذلك الشيء كالنور مثلا بالنسبة إلى سائر الألوان والأشكال ولأجل دوام الظهور وشدته لا يعلم هذا الإدراك إلا الخواص.

Dan bahawasanya pertama yang dapat pada segala tiap-tiap suatu itu, iaitu wujud Allah dengan senantiasalah didapat akan segala sesuatu seperti umpama cahaya dengan nisbah kepada segala warna dan rupa uhūr (الظهور) [Kerana sangat nyata.] Haq Ta’ala. Dan sangat cemerlang, tiada mengetahui pendapat itu melainkan khawā (الخواص) jua.

No comments:

Post a Comment