Search

Blogged.my

Muka Surat 10-11


وأما الكمال الأسمائي فهو عبارة عن فهو عبارة عن ظهوره تعالى على نفسه وشهوده ذاته في التعينات الخارجية أعني العالم وما فيه وهذا الشهود يكون شهودا عيانيا عينيا وجوديا كشهود المجمل في المفصل والواحد في الكثير والنواة في النخلة وتوابعها وهذا الكمال الأسمائي من حيث التحقق والظهور موقوف على وجود العالم وما فيه لأن معناه السابق لا يحصل إلا بظهور العالم على وجه التفصيل.
Adapun Kamal Asmā’iyyi itu, ibarat daripada uhūr Haq Ta’ala pada diriNya, dan musyahadahNya akan zatNya pada segala ta’ayyun yang khārij, ku kehendak dengan dia alam dan barang yang di dalamnya. Maka adalah musyahadah ini musyahadah ‘ain, yakni kenyataannya, lagi wujūdiyyi seperti dimusyahadahkan mujmāl dalm mufṣīl (المجمل في المفصل) [perhimpunan dalam perceraian]. Dan seperti dimusyahadakan bilangan esa dalam bilangan yang banyak. Dan seperti dimusyahadakan biji kurma dalam pohon kurma dan segala yang mengikut dia. Maka adalah hasil Kamāl Asmā’iyyi ini daripada pihak taqiq dan uhūrnya terhenti pada kejadian alam dan barang yang di dalamnya. Dari kerana bahawasanya maknanya yang dahulu tiada hasil melainkan dengan uhūr alam pada pihak tafṣīl.

وأن ذلك الوحود ليس بحال في شيء من الموجودات ولا متحد بها لأن الحلول والإتحاد لا بد لهما من وجودين مستقلين حتى يحل أحدهما في الآخر ويتحد أحدهما بالآخر والوجود واحد لا تعدد له أصلا وإنما التعدد في الصفات على ما يشهد به ذوق العارفين ووجدانهم.
Dan bahawasanya wujud Allah itu sekali-kali tiada Dia ulūl pada segala maujud. Dan tiada Dia ittiḥād dengan dia. Dari kerana ulūl-ittiḥādiyyah tak dapat tiada berkehendak keduanya daripada dua wujud hingga hulullah salah suatu daripada dua itu daripada kedua. Bermula wujud Allah itu esa jua, sekali-kali tiada bagiNya berbilang. Hanya bahawasanya yang berbilang itu segala sifatnya jua. Bahawasanya pada barang yang dimusyahadakan oleh perasa (ذوق) [Oleh perasaaan] seperti orang yang Arif dan pendapat mereka itu (وجدانهم) [Oleh pendapat mereka itu] akan dia.

وأن العبودية والتكاليف والراحة والعذاب والآلام كلها راجعة إلى التعينات.
Maka bahawasanya kehambaan, dan rahmat, dan azab, dan segala pedih sekalian kembalinya kepada segala ta’ayyun jua (التعينات) [Kenyataan wujud Allah Ta’ala, iaitu segala alam.].
وأن ذلك الوجود بإعتبار مرتبة الإطلاق منزه عن هذه الأشياء كلها.
Dan bahawasanya wujud itu dengan ia iktibar Martabat Ilāq suci ia daripada segala sesuatu sekalian.
وأن ذلك الوجود محيط بجميع الموجودات كإحاطة الملزوم باللوازم والموصوف بالصفات لا كإحاطة الظرف بالمظروف والكل بالجزء تعالى عن ذلك علوا كبيرا.
Dan bahawasanya wujud itu muḥīṭ (محيط) [Meliputi] sekalian wujudNya, seperti muḥīṭ malẓūm akan lawāzim. Dan seperti muḥīṭ mauṣūf dengan sifat. Sekali-kali tiada muḥīṭ wujud Allah itu seperti muḥīṭ araf akan marūf (الظرف بالمظروف) [Bukan meliputi seperti suatu tempat yang di dalamnya.]. Atau tiada muḥīt wujud Allah itu, atau meliputi seperti kull (كل) maksudnya tiap-tiap sesuatu dengan juzuknya. Maha Tinggi Haq Ta’ala daripada misal yang demikian itu, dengan ketinggian yang amat besar.

No comments:

Post a Comment