Search

Blogged.my

Muka Surat 20


وطريق المراقبة أن تنفى إنيتك أولا والإنية عبارة عن أن تكون حقيقتك وباطنك غير الحق سبحانه وتعالى ولا تنفى إلا هذه الإنية وهو معنى "لآ إله" ثم تثبت الحق سبحانه تعالى في باطنك ثانياً وهو عين "إلا الله".

فإن قلت إذا كان الوجود واحداً وغيره ليس بموجود فأي شيء تنفى وأي شيء تثبت؟ قلت: وهم الغيرية والإثنينية نشأ للحق وهذا الوهم باطل.

فعليك أن تنفى هذا الوهم أولاً ثم تثبت الحق سبحانه وتعالى في باطنك ثانياً
"فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ ۝ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ۝" سورة الشرح: 7-8
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), ۝ Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). ۝
Bermula jalan muraqabah itu bahawa kau akui pada pertamanya niatmu ibarat daripada keadaannya, dan haqiqatmu dan batinmu tiada lain daripada Haq Ta’ala. Dan tiada kau fana’kan melainkan niat itu jua. Dan iaitulah makna لآ إله . Maka kau ithbatkan Haq Ta’ala dalam hatimu. Pada kedua kalinya, dan iaitulah إلا الله . Maka jika kau kata, “Apabila wujud itu esa, dan lainnya tiada maujud, maka apa jua yang kau nafikan, dan apa jua yang kau ithbatkan?” Kataku, “Iaitu sangka sekaliannya, dan sangka itu sia-sia. Maka sayugianya kau nafikan sangka itu pada pertamanya, maka kau ithbatkan Haq SWT pada hatimu pada kedua kalinya.

No comments:

Post a Comment